ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ «ΑΓΑΠΑΜΕ» ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ

.

Το κάθε blog είναι ένα βήμα που μέσα από αυτό κατατίθενται οι προσωπικές απόψεις του εκάστοτε γράφοντος για ζητήματα που εμπίπτουν στην αντίληψη του και νοιώθει ότι έχει λόγο άξιο να καταγραφεί. Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτό το «νοιώθει» έχει ένα τεράστιο εύρος μέσα στον καθένα μας και έτσι διαμορφώνεται αυτή η ποικιλομορφία εκφράσεων και ατομικών συγκροτήσεων που ορίζουν την πνευματική διαστρωμάτωση των ανθρώπων. Προσωπικά είμαι θιασώτης της κάθε έκφρασης έστω και αν αυτή έχει έντονα ελλειμματικά στοιχεία μέσα της , μια και η ομορφιά βρίσκεται στο να δηλώνουμε την παρούσα συγκρότηση μας , με την προϋπόθεση όμως να δεχόμαστε την επιζητούμενη εξέλιξη σε ότι νομίζουμε ότι έχουμε κατακτημένο ως αντίληψη.  Σε αντίθετη περίπτωση η αδιαλλαξία της άποψης , ή αλλιώς το πνευματικό «μπετονάρισμα», είναι μια αρρωστημένη κατάσταση που γιατρός (ή τιμωρός) της είναι οι προσωπικές συνέπειες ζωής της κάθε ανελαστικής σκέψης. Πρόσφατα μιλούσα με ένα αγαπημένο φίλο από το χώρο του θεάματος και μου ανέλυε την μοναξιά που νοιώθουν προβεβλημένα άτομα μέσα στην αδυναμία τους να συν-υπάρξουν με άλλους. Ένα φοβισμένο «Εγώ» μπορεί να κάνει τους ανθρώπους να λειτουργούν το σχήμα και να μην πλησιάζουν ποτέ την ουσία της ζωής που είναι η «συν-χώρεση» μέσα στη σκέψη των άλλων.
Αυτό δεν σημαίνει ότι προϋπόθεση είναι να τονώσει κάποιος τον εγωκεντρισμό του άλλου για να πάρει χώρο δίπλα του, αλλά να επιλέξει την ευθεία έκφραση για ότι συνιστά για τον ίδιο «αξία» ζωής και να αφήσει χωρίς κρίση την διαφορετικότητα να υπάρχει γύρω του.

 Μέσα στην διαδικασία της ζωής λοιπόν, διαπίστωσα συμπεριφορές που διαταράσσουν τις σχέσεις των ανθρώπων γύρω μου. Όλοι έχουμε βρεθεί σε παρέες που δύο άτομα νοιώθουν μεταξύ τους πως ο ένας είναι απειλή για την αξία του άλλου. Τότε ένα φραστικό «χέρι» σηκώνεται μέσα στον κάθε ένα και με ευκολία (ωσάν αντανακλαστική κίνηση), εμφανίζεται η βία του φόβου που νοιώθουν μεταξύ τους. Σε ανάλογη περίπτωση σίγουρα έχουμε βρεθεί κάποια στιγμή και εμείς και μέσα από αυτή τη γνώση οφείλουμε να πάρουμε θέση – στάση, απέναντι σε ότι προκύπτει ως ζωή γύρω μας. Η πιο εύκολη περίπτωση είναι αυτή που λειτουργεί σε ανθρώπους που αρέσκονται να έχουν ταυτίσεις με συμπεριφορές και έτσι οδηγούνται σε φατρίες και συσπειρώσεις σύμφωνα με τον ατομικό τους φόβο. Όμως σαν νοιώθουμε ότι τα πάντα είναι «δοκιμασίες ζωής» μέσα στο παιχνίδι των σχέσεων, ψάχνουμε να βρούμε το φιλοσοφικό πλαίσιο που θα λειτουργήσουμε την προσωπική μας στάση με αξία στον κάθε πληγωμένο απέναντι μας , αλλά παράλληλα αυτοκυριαρχούμενοι ως ατομική συμπεριφορά.
Μια αρχή θα μπορούσε να είναι , ότι έχουμε δικαίωμα να αντί- τιθέμεθα σε αντιλήψεις, νοοτροπίες, θεωρίες, συμπεριφορές, αλλά ποτέ δεν θα απαξιώνουμε συλλήβδην το ίδιο το άτομο που έτυχε να τις επιλέξει ως χρήστης. Ο «Άνθρωπος» είναι πολύ μεγαλύτερος από την επιλογή της σκέψης και δράσης του σε διάφορες στιγμές της ζωής του. Ο «πολιτισμός» μας έχει μάθει να τιμωρεί από το μικρότερο έως το μεγαλύτερο γεγονός που το ορίζει ως παράπτωμα, γιατί είναι φιλοσοφικά στοιχημένος πίσω από μια κατώτατη δυνατότητα του συν-αισθάνεστε.
Πάντα μένουμε στην ανάλυση των γεγονότων και ποτέ δεν ελέγχουμε τις ατομικές ή κοινωνικές συμπεριφορές που γέννησαν αυτές τις δράσεις. Αυτό είναι μια αντίληψη που διατρέχει όλες τις λειτουργίες του «πολιτισμού» μας δημιουργώντας ένα πλαίσιο συμπεριφορών που ορίζεται ως φιλοσοφική νόρμα της εποχής. Για παράδειγμα ακόμη και η επιστήμη της ιατρικής θα δει το σύμπτωμα ενός εξανθήματος και θα χορηγήσει μια φαρμακευτική αγωγή χωρίς να την ενδιαφέρει αν η αιτία βρίσκεται σε ένα άλλο σημείο του οργανισμού , ή σε μια συνήθεια του ασθενή ή ακόμη για πολύ προχωρημένες εκδοχές σε μια ή περισσότερες σκέψεις του ατόμου που υφίσταται την ασθένεια.

Έτσι λοιπόν και στις ανθρώπινες σχέσεις που με ασφάλεια παρατηρούμε στους άλλους, δύσκολα βλέπουμε τα μικρά εκατέρωθεν ολισθήματα που σαν αιτίες υποδαυλίζουν μια κρίση σε δύο ανθρώπους. Ένα μικρό «παιχνίδι» που μπορεί να το κάνει ο καθένας μόνος του είναι να θυμώσει πολύ με την συμπεριφορά του άλλου σαν του προκύψει και στην συνέχεια μόλις νοιώσει την αίσθηση του «φτάνει πια» να αναρωτηθεί τι ήταν αυτό που δικαίως έκανε τον άλλο να έχει αυτή την αντίδραση. Το σημαντικότερο όμως είναι αυτή η διαδικασία σκέψης να γίνεται ταυτόχρονα στη γέννηση της κάθε κρίσης, αλλά αυτό είναι αποτέλεσμα επανάληψης αυτής της πρακτικής. Κάποιοι το λένε αυτογνωσία αλλά πιστέψτε με τα πράγματα είναι τόσο απλά που δεν χρειάζεται να δίνουμε μεγάλο περιεχόμενο σε μικρές πρακτικές που κάνουν τους ανθρώπους να βιώνουν τον Πολιτισμό.

Ο θυμός που νοιώθουμε κάθε φορά για ότι κρίνουμε ως πλήγμα της «αξίας» μας, είναι ικανός να μας οδηγήσει σε πιεστικές σκέψεις να θέλουμε ανθρώπους γύρω μας που θα συμφωνούν με την αίσθηση μας και σε όποια άλλη περίπτωση δεν συμβαίνει αυτό να τους κατατάσσουμε ως εχθρούς που συμφωνούν με τον αντίπαλο που επιλέγει ο φόβος μας. Αυτό ως πρακτική κάνει συνήθως τους μειωμένης αντιλήψεως πρώην κοινούς φίλους να διαχωρίζονται σε φατρίες υποστηρίζοντας τον ένα ή τον άλλο φίλο, ή σύντροφο ή ότι άλλο μπορεί να θεωρηθεί ως ιδιότητα που ένωνε τους φοβισμένα επιτιθέμενους τώρα ανθρώπους.

Βέβαια η «παιδεία» του θυμωμένου είναι ένας άξιος καταλύτης που βοηθά στην γρήγορη εκτόνωση της κατάστασης και οδηγεί το άτομο να νοιώθει την ευεργεσία της εκπαίδευσης από τις κρίσεις που προκύπτουν στη ζωή του.
Σε κάθε περίπτωση αυτά που μας ενώνουν με τους άλλους ανθρώπους είναι πολύ περισσότερα από αυτά που νομίζουμε ότι μας χωρίζουν ως αντιλήψεις , νοοτροπίες, θεωρίες , συμπεριφορές κλπ .
Αναγκαστική συμβίωση με ότι δεν μας αρμόζει στην αισθητική δεν είναι υποχρεωτικό να επιλέξουμε , αλλά ούτε και την άκριτη επίθεση σε ότι νοιώθουμε ότι δεν είναι συμβατό με τις επιλογές μας.

Άλλωστε μπορούμε να «αγαπάμε» ότι δεν επιλέγουμε… σίγουρα κάτι έχει να μας μάθει αυτό στο χρόνο που θα είμαστε έτοιμοι να το αντιληφθούμε !

4 σχόλια:

  1. Ανώνυμος22/1/11

    Ο φόβος ανάμεσα στα άτομα που για κάποιο λόγο βρίσκονται σε αντιπαράθεση είναι ευθέως ανάλογος των προσδοκιών που έχουν ο ένας από τον άλλον αλλά και της αυτο-εικόνας τους που θέλουν να διατηρούν αρραγή προς τους άλλους. Έτσι όσο πιο κοντινός σου είναι ο «απέναντι» τόσο μεγαλύτερη απειλή αισθάνεσαι, και όσο περισσότερο «σε ξέρει» τόσο περισσότερο φοβάσαι ότι θα πληγείς από αυτόν.
    Όταν ξεκινήσει μια διένεξη, σταματάς ξαφνικά να διαχωρίζεις το άτομο από την συμπεριφορά του και τους αντιμετωπίζεις σαν ενιαίο εχθρό. Κλείνεσαι σαν όστρακο και με ότι χέρι έχεις ελεύθερο - συνήθως με το χέρι του λόγου, χτυπάς τον άλλον τυφλά. Οι κουβέντες σου όμως χτυπάνε τόσο σκληρά που ο απέναντι τις αισθάνεται σαν μαχαίρια. Σε αυτές τις καταστάσεις το τι θα επακολουθήσει είναι ανεξέλεγκτο καθώς ο κάθε ένας από τους δύο «απέναντι» υποφέρει τόσο πολύ μέσα του που δεν τον ενδιαφέρει πόσο πόνο θα προκαλέσει στον άλλον κατά την αντεπίθεση.
    Αυτός ο πόνος, ο δικός μας πόνος, ίσως θα ήταν και ο μόνος λόγος ‘‘να μετρήσουμε μέσα μας μέχρι το 10’’ πριν εμπλακούμε σε αντιπαράθεση. Για να αποφύγουμε να φτάσουμε στα όριά μας υπό την απειλή που νομίζουμε ότι βρισκόμαστε… Υπάρχει μια άσκηση που την κάνουν όσοι θέλουν να καταλάβουν τον «άλλον».
    Τοποθετείς δύο καρέκλες την μία απέναντι στην άλλη, η μία είναι δική σου - η άλλη του άλλου. Κάθεσαι στη δική σου και από εκεί αρχίζεις να μιλάς στον άλλον, του λες όλα σου τα παράπονα βγάζοντας όλο σου τον θυμό. Όταν αισθανθείς ότι άδειασες από τον πόνο που σου προκάλεσε, πας και κάθεσαι στην θέση του άλλου και προσπαθείς ‘’να πάρεις την θέση’’ του για να απαντήσεις σε αυτά που εσύ του είπες πριν (το δύσκολο εδώ είναι να αισθανθείς σαν τον άλλον, να πονέσεις και να θυμώσεις με αυτά που άκουσες ως να ήσουν ο άλλος), όταν μπεις σε αυτή την ‘’θέση’’ αρχίζεις και απαντάς αντιστρέφοντας τα επιχειρήματα της διένεξης που μόλις άρχισες από την απέναντι θέση. Η εναλλαγή στις θέσεις γίνεται τόσες φορές όσες χρειάζονται για να φύγει ο πόνος και ο θυμός από μέσα μας.
    Αυτή η άσκηση όταν γίνεται «εν ψυχρώ» δίνει μεγάλα αποτελέσματα. Συνήθως βλέπεις ότι και ο άλλος πόνεσε και ότι κι ο άλλος κάπου είχε δίκιο. Το να προσπαθήσεις όμως να παίξεις τις καρέκλες ‘’εν θερμώ’’, να φανταστείς δηλαδή τις δύο καρέκλες την ώρα που ξεκινάει μια πραγματική διένεξη είναι εξαιρετικά δύσκολο… Είναι όμως και πρόκληση για το συν-αισθάνεσθαι, μία αίσθηση που λείπει στις μέρες μας, και που αξίζει να την βάλουμε στη ζωή μας – έτσι για την επανάσταση των αισθήσεων και της λογικής μας… Μας αξίζει άλλωστε μία καλύτερη δική μας ζωή χωρίς πόνο στις σχέσεις μας με τους άλλους, έτσι δεν είναι;

    Σταυρούλα Πανοπούλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητή Σταυρούλα Πανοπούλου,
    Χαίρομαι για τον τρόπο που συμπλήρωσες την επικοινωνία αυτής της γραφής. Θα κρατήσω την τελευταία πρόταση στο μυαλό μου για το Κυριακάτικο ξημέρωμα που έχω στο παρόν μου και θα συμφωνήσω ότι μας αξίζει μία καλύτερη δική μας ζωή χωρίς πόνο στις σχέσεις μας με τους άλλους.
    Το “κλειδί” που μου προξένησε ενδιαφέρον στο κλείσιμο της παρέμβασης είναι η έκφραση “δική μας” απέναντι στις όμορφες διαφορετικότητες των άλλων… Θα έλεγα ότι μου ξυπνά μια αρμονία που εκφράζεται μέσα από την σκέψη “ Σε εκτιμώ , αλλά δεν σου επιτρέπω” που όταν συμβαίνει δεν χαλά την ηρεμία στο πρόσωπο μας με μια αψάδα που ξεπηδά από μια ανάγκη για “τυφλά χτυπήματα” μέσα από ένα φοβισμένο Εγώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος24/1/11

    Διάβασα με προσοχή κάθε λέξη από το κείμενό σου... δεν βρήκα ούτε μια λέξη που να μη συμφωνώ.... και σίγουρα επιδή στη ζωή μας οπως παίζει η "καλή" παίζει και η "στραβη" και επειδή όλοι έχουμε δικαιωμα στη μαλακία. Νομίζω πως οταν οι ανθρωποι μιλάνε από καρδιας όλα μπαινουν στη θέση τους. Δεν υπάρχει ούτε θύμα ούτε θύτης... υπάρχουν άνθρωποι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ ανώνυμε σχολιαστή,
    Τιμή μου να αναρτώ τόσο καθαρά σχόλια, όχι βέβαια γιατί συμφωνούν με μια σκέψη που έχει πιο πάνω γραφεί, αλλά για το σθένος της συν-κοινωνίας της σκέψης.
    Η ομορφιά του ανθρώπου βρίσκεται στην κατανόηση του εαυτού του και η απόσταση που μπορεί να παίρνει από όλα τα ενοχικά συστήματα σκέψεων και θεωριών που τον κάνουν δούλο. Χαίρομαι να συμμετέχουν σε σχολιασμούς άνθρωποι που αντιλαμβάνονται το μέτρο της Ελευθερίας και τον αγώνα που έχει τούτη η κατάκτηση μέσα μας.
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή