.
Ενημερώθηκα από ένα βίντεο με δηλώσεις του ζωγράφου Κώστα Τσόκλη , που σχετίζονταν με την αντίληψη του βιασμού ως πραγματικό γεγονός της βίαιης απόλαυσης του έρωτα από ένα ισχυρό αρσενικό προς ένα ασθενές θήλυ.
Είναι αλήθεια ότι οι απόψεις του ακούγονται προωθημένες και σε ένα μεγάλο βαθμό προκλητικές για τις ισχύουσες αντιλήψεις του πολιτισμού μας.
Γράφοντας αυτό το άρθρο , σκοπός μου δεν είναι να κατακεραυνώσω τον εν λόγω ζωγράφο για τις θέσεις του, μέσα από μια ηθικοπλαστική ανάλυση, αλλά να ψάξω και να βρω την αλήθεια και το μέτρο που ο ίδιος κατά την εκτίμηση μου το “έχασε” , μπερδεύοντας παλιές αρχετυπικές λειτουργίες με την εποχή που ζει και τις νόρμες που ισχύουν.
Βέβαια , δεν συμφωνώ με το άκριτο συναισθηματικό ανάθεμα … ούτε με την καταγγελία των Πρασίνων Οικολόγων που τοποθετήθηκαν στην επικαιρότητα που τέθηκε το ζήτημα της άποψης του.
Για να μπορέσω να σκεφτώ, χρειάστηκε να ανασύρω από την μνήμη μου μια ωραία παρουσίαση που έκανε στο μουσείο της Ακρόπολης ο Δάσκαλος Λιαντίνης στους μαθητές του. Η ανάλυση αφορούσε στην ανάγλυφη μετώπη που παρουσιάζει την αρπαγή της Λαπιθίδας από τον Κένταυρο. (συνημμένο βίντεο) Σε αυτή την υψηλής αισθητικής προσέγγιση ο Δάσκαλος Λιαντίνης εξήγησε στους μαθητές του την βία της ερωτικής ζωώδους αρπαγής από τον Κένταυρο της νέας, αλλά και την λεπτή καταγραφή με την στάση του ποδιού της γυναίκας της αποδοχής αυτού του συμβάντος… ως αρχετυπική καταγραφή.
Όμως σε αυτή την ανάλυση ενός έργου με τεράστια φιλοσοφική προσέγγιση δεν χωρούν οι ψυχικά ασθενείς που λειτουργούν τον βιασμό.
Θα έλεγα στον κύριο Τσόκλη, όταν πάμε πίσω και παίζουμε με βασικά αρχέτυπα και σπουδαίες προσεγγίσεις της φύσης του ανθρώπου, δεν κάνουμε το ολίσθημα να τα παρουσιάζουμε ως ατελή άποψη στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Αυτό είναι ένα σφάλμα που ενισχύει τον πουριτανισμό και εξάπτει παράλληλα το θράσος των ανεγκέφαλων που νομίζουν ότι το “τίποτα” τους μπορεί να κυριαρχήσει επάνω στους άλλους μέσα από την βία.
Μεγάλος καλλιτέχνης , δεν είναι όποιος προκαλεί μέσα από μια “καυτή” ανεπεξέργαστη πληροφορία που έτυχε να περάσει από το μυαλό του. Οι εκπρόσωποι της τέχνης έχουν ευθύνη να μιλήσουν πέρα από τα όρια της αντίληψης του αποδέκτη, όμως με ένα δομημένο αισθητικά λόγο , που θα γεννήσει ερωτήματα και δεν θα ενισχύσει τον φόβο (λειτουργώντας αναθέματα) ή την άφρονα συμφωνία των απαίδευτων πνευματικά.
Διαπαιδαγωγώ , δεν σημαίνει φοβίζω … αλλά βάζω ερωτήματα με σεβασμό , που θα τα απαντήσουν οι αποδέκτες…
Το ερώτημα που έβαλε ο κύριος Τσόκλης, νομίζω ότι δεν μπορεί να το διαχειριστεί η γλώσσα που ανέπτυξε στην κάμερα ως σκέψη.
Η απορία που εξέφρασε με το “δεν ξέρω” στο βίντεο , ταιριάζει περισσότερο στη σιωπή παρά στην δημοσιοποίηση μιας "μισής" και παρωχημένης άποψης.
Θα τολμούσα να πω , ότι η αστοχία του εν λόγω ζητήματος της άποψης, βρίσκεται στην χωρίς φιλοσοφικό περιεχόμενο ανάπτυξη του… και στις μέρες μας αυτό είναι τραγικό.
Άλλωστε περιμένουν οι ανώμαλες ψυχές των "διάσημων" της πρόσκαιρης τηλεθέασης, να υιοθετήσουν τέτοιες απόψεις για να βιώσουν το μεγαλείο της κενότητας τους.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Το βίντεο που μιλά ο ζωγράφος
Σχετικό άρθρο από την ηλεκτρονική Ελευθεροτυπία
Το βίντεο του Δασκάλου Λιαντίνη που μιλά για την αρχετυπική βία
Γνωριμία με το φιλόσοφο Λιαντίνη στο www.liantinis.gr και στο www.liantinis.org
Ενημερώθηκα από ένα βίντεο με δηλώσεις του ζωγράφου Κώστα Τσόκλη , που σχετίζονταν με την αντίληψη του βιασμού ως πραγματικό γεγονός της βίαιης απόλαυσης του έρωτα από ένα ισχυρό αρσενικό προς ένα ασθενές θήλυ.
Είναι αλήθεια ότι οι απόψεις του ακούγονται προωθημένες και σε ένα μεγάλο βαθμό προκλητικές για τις ισχύουσες αντιλήψεις του πολιτισμού μας.
Γράφοντας αυτό το άρθρο , σκοπός μου δεν είναι να κατακεραυνώσω τον εν λόγω ζωγράφο για τις θέσεις του, μέσα από μια ηθικοπλαστική ανάλυση, αλλά να ψάξω και να βρω την αλήθεια και το μέτρο που ο ίδιος κατά την εκτίμηση μου το “έχασε” , μπερδεύοντας παλιές αρχετυπικές λειτουργίες με την εποχή που ζει και τις νόρμες που ισχύουν.
Βέβαια , δεν συμφωνώ με το άκριτο συναισθηματικό ανάθεμα … ούτε με την καταγγελία των Πρασίνων Οικολόγων που τοποθετήθηκαν στην επικαιρότητα που τέθηκε το ζήτημα της άποψης του.
Για να μπορέσω να σκεφτώ, χρειάστηκε να ανασύρω από την μνήμη μου μια ωραία παρουσίαση που έκανε στο μουσείο της Ακρόπολης ο Δάσκαλος Λιαντίνης στους μαθητές του. Η ανάλυση αφορούσε στην ανάγλυφη μετώπη που παρουσιάζει την αρπαγή της Λαπιθίδας από τον Κένταυρο. (συνημμένο βίντεο) Σε αυτή την υψηλής αισθητικής προσέγγιση ο Δάσκαλος Λιαντίνης εξήγησε στους μαθητές του την βία της ερωτικής ζωώδους αρπαγής από τον Κένταυρο της νέας, αλλά και την λεπτή καταγραφή με την στάση του ποδιού της γυναίκας της αποδοχής αυτού του συμβάντος… ως αρχετυπική καταγραφή.
Όμως σε αυτή την ανάλυση ενός έργου με τεράστια φιλοσοφική προσέγγιση δεν χωρούν οι ψυχικά ασθενείς που λειτουργούν τον βιασμό.
Θα έλεγα στον κύριο Τσόκλη, όταν πάμε πίσω και παίζουμε με βασικά αρχέτυπα και σπουδαίες προσεγγίσεις της φύσης του ανθρώπου, δεν κάνουμε το ολίσθημα να τα παρουσιάζουμε ως ατελή άποψη στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Αυτό είναι ένα σφάλμα που ενισχύει τον πουριτανισμό και εξάπτει παράλληλα το θράσος των ανεγκέφαλων που νομίζουν ότι το “τίποτα” τους μπορεί να κυριαρχήσει επάνω στους άλλους μέσα από την βία.
Μεγάλος καλλιτέχνης , δεν είναι όποιος προκαλεί μέσα από μια “καυτή” ανεπεξέργαστη πληροφορία που έτυχε να περάσει από το μυαλό του. Οι εκπρόσωποι της τέχνης έχουν ευθύνη να μιλήσουν πέρα από τα όρια της αντίληψης του αποδέκτη, όμως με ένα δομημένο αισθητικά λόγο , που θα γεννήσει ερωτήματα και δεν θα ενισχύσει τον φόβο (λειτουργώντας αναθέματα) ή την άφρονα συμφωνία των απαίδευτων πνευματικά.
Διαπαιδαγωγώ , δεν σημαίνει φοβίζω … αλλά βάζω ερωτήματα με σεβασμό , που θα τα απαντήσουν οι αποδέκτες…
Το ερώτημα που έβαλε ο κύριος Τσόκλης, νομίζω ότι δεν μπορεί να το διαχειριστεί η γλώσσα που ανέπτυξε στην κάμερα ως σκέψη.
Η απορία που εξέφρασε με το “δεν ξέρω” στο βίντεο , ταιριάζει περισσότερο στη σιωπή παρά στην δημοσιοποίηση μιας "μισής" και παρωχημένης άποψης.
Θα τολμούσα να πω , ότι η αστοχία του εν λόγω ζητήματος της άποψης, βρίσκεται στην χωρίς φιλοσοφικό περιεχόμενο ανάπτυξη του… και στις μέρες μας αυτό είναι τραγικό.
Άλλωστε περιμένουν οι ανώμαλες ψυχές των "διάσημων" της πρόσκαιρης τηλεθέασης, να υιοθετήσουν τέτοιες απόψεις για να βιώσουν το μεγαλείο της κενότητας τους.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Το βίντεο που μιλά ο ζωγράφος
Σχετικό άρθρο από την ηλεκτρονική Ελευθεροτυπία
Το βίντεο του Δασκάλου Λιαντίνη που μιλά για την αρχετυπική βία
Γνωριμία με το φιλόσοφο Λιαντίνη στο www.liantinis.gr και στο www.liantinis.org
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.